chevron_leftTerug naar overzicht

Hoe groepen fysiek samenkomen vervangen door online

Het is bijna ongemerkt gegaan: waar we vroeger met z’n allen een avond gingen bowlen of naar het café trokken, zitten we nu met headsets op of laptops open in een gezamenlijk videogesprek. Online samenkomen is voor veel groepen inmiddels net zo normaal geworden als een fysieke ontmoeting. Niet omdat mensen elkaar niet meer wíllen zien, maar omdat digitaal samenzijn makkelijker, flexibeler en verrassend genoeg vaak net zo gezellig blijkt.

721
Are we being hacked?? arrow_forward_ios
share favorite
1507
share favorite
share favorite
1645
Ik Hou van Holland Quiz arrow_forward_ios
share favorite

De nieuwe vrijdagavond

Waar je vroeger na werk naar de kroeg ging, log je nu in op een videogesprek met je vrienden. Iemand organiseert een online pubquiz, een ander deelt een Spotify-lijst voor de achtergrondmuziek, en iedereen zit met een drankje klaar in z’n eigen woonkamer. Het klinkt wat minder spontaan, maar het gemak wint het van het gedoe.

Geen reistijd, geen gedoe met parkeren of oppas, en toch dat gevoel van samen zijn. Voor veel groepen is dat een blijvertje. Zeker sinds het thuiswerken breed geaccepteerd raakte, is ook “thuis gezellig doen” een structureel onderdeel van het sociale leven geworden.

Opvallend is dat steeds meer Nederlanders samen gezellig gokken bij online casino's met licentie in Curaçao als gezamenlijke activiteit kiezen. Bij deze buitenlandse platforms kunnen ze immers genieten van duizenden spelletjes en mooie bonussen. Daarnaast gaat het ook om het samenspel en de spanning. Er zijn vriendenkringen die op vrijdagavond tegelijk inloggen op een online pokerplatform en via een videogesprek met elkaar meeleven.

Hoewel online gokken in Nederland streng gereguleerd is, is het wel perfect mogelijk via erkende aanbieders. De sector groeide de afgelopen jaren sterk, mede doordat mensen de sociale kant ervan ontdekten. De sfeer lijkt soms op die van een avondje casino, alleen dan digitaal. Het past in de trend waarin gedeelde online belevingen het gezelschap van een fysieke plek deels vervangen.

 

Digitale verbondenheid als nieuwe norm

De pandemiejaren hebben dit natuurlijk een enorme versnelling gegeven. Toen fysieke ontmoetingen ineens niet meer konden, ontdekten mensen massaal hoe makkelijk het is om online iets samen te doen. Wat toen noodzaak was, is nu routine geworden.

Er zijn inmiddels talloze platformen waar je gezamenlijk films kijkt of zelfs workshops volgt. Een vriendengroep kan vanuit drie verschillende steden tegelijk een online escaperoom doen. Families plannen een digitale avonden via videobelapps. En bedrijven houden virtuele evenementen met challenges.

De drempel is laag en het aanbod gigantisch. De digitale recreatie-industrie groeit jaar op jaar, omdat mensen blijkbaar wél behoefte hebben aan sociaal contact, maar steeds minder behoefte hebben aan de logistiek die daarbij hoort.

 

Een groeiende markt van gedeelde ervaringen

Bedrijven spelen slim in op die nieuwe behoefte. Er zijn platforms die volledig hierop draaien. Alles is te boeken, van digitale wijnproeverijen, virtuele karaoke tot gezamenlijke sportlessen via videostreams.

Ook streamingdiensten en gamebedrijven profiteren. Functies waarmee je samen kunt kijken, luisteren of spelen, schieten als paddenstoelen uit de grond.

 

Werk en ontspanning lopen in elkaar over

Het is interessant hoe de grens tussen werk en ontspanning vervaagt. Waar online vergaderen inmiddels standaard is, lijken informele ontmoetingen daar logisch op te volgen. Teams die doordeweeks digitaal samenwerken, gaan na werktijd door met iets leuks.

Toch gaat het niet alleen om gemak. Veel mensen ervaren het als een manier om contact te onderhouden met mensen die ze anders weinig zien. Oud-klasgenoten, verre familie, of een oude vriend die verhuisd is: via gedeelde digitale ervaringen blijft dat contact bestaan.

Bovendien is het sociale landschap veranderd. Waar vroeger “uitgaan” centraal stond, is nu “samen iets beleven” de kern. En dat kan prima digitaal. De gezelligheid komt niet per se van de plek, maar van de interactie. Een videogesprek met gelach en inside jokes voelt vaak net zo warm als een avond in de kroeg.

 

Van FOMO naar JOMO

Er speelt ook iets cultureels mee. Mensen hebben minder last van het gevoel iets te missen (FOMO), en juist meer plezier in rustig thuis zijn (JOMO: Joy of Missing Out). In plaats van drukke weekenden vol sociale verplichtingen kiezen velen bewust voor kleinere, makkelijkere vormen van samenzijn.

Wat ooit noodoplossingen waren, zijn gewoontes geworden. De groep die ooit online samenkwam omdat het “toen even niet anders kon”, blijft het nu doen omdat het gewoon prettig is. Dat zie je ook bij families: de wekelijkse videogesprekken zijn gebleven, zelfs nu iedereen elkaar weer fysiek kan zien.

En bedrijven die virtuele teamactiviteiten organiseerden tijdens lockdowns, doen dat nog steeds omdat het goedkoper, efficiënter en inclusiever is. De digitale manier van samen zijn heeft dus niet alleen het gedrag veranderd, maar ook de verwachtingen.

14 November 2025, Teamuitstapje.nl

Cookies

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

De noodzakelijke cookies en anonieme statistieken zijn altijd automatisch actief; als je op "accepteer alle cookies" klikt, accepteer je ook de optionele cookies. Wanneer je zelf wilt kiezen welke cookies je aanzet, klik je op “cookie instellingen”.

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies verzamelen gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies maken het mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen en daarom kunnen deze cookies je surfgedrag op verschillende websites volgen.